Gluten Free Mama

 

gluten_free_club_cartoon-any_gluten_free.jpg

Terwijl ik me suf google om meer te weten te komen of er een link is tussen auto immuunziekten en voeding, wordt één ding mij steeds meer duidelijk: die link, die is er. Die is er zelfs zo sterk, dat steeds meer onderzoekers ervan overtuigd zijn dat alle mensen met een auto-immuunziekte gescreend moeten worden op gluten intolerantie, en andersom. Steeds meer mensen lijken gluten intolerant te worden zonder meteen een allergie, coeliakie, te hoeven hebben.Veel mensen zijn overgevoelig voor gluten zonder dat zij zich hier zelf bewust van zijn.

Wanneer je gevoelig bent voor gluten, dan reageert het immuunsysteem van het lichaam met een allergische reactie waarbij de dunne darm wordt beschadigd. Hierdoor worden ontstekingen veroorzaakt. Door deze ontstekingen kan de dunne darm zijn werk niet meer optimaal doen en worden de voedingsstoffen niet of nauwelijks opgenomen in het lichaam. Daarnaast kunnen de ontstekingen leiden tot allerlei chronische aandoeningen. Zoals diabetes of astma. Of PoTs.

Een ontsteking is een reactie van het immuunsysteem waarmee het lichaam reageert op een aanval. Een ontsteking wordt schadelijk wanneer deze chronisch is. Het lichaam beschermt zich tegen indringers alsof het infecties zijn. Hoe vaker je een aanslag pleegt op je lichaam hoe verder de ontsteking toeneemt. Vervuiling, stress, langdurig verdriet zijn voorbeelden van zo’n aanval. Ook het eten van verzadigde vetten, suikers, gluten en zuivelproducten vallen in deze categorie. Er ontstaan namelijk continu kleine ontstekingen die chronisch kunnen worden.

Wil je hier nog meer over weten? Dan raad ik je aan om bijvoorbeeld dit blog te lezen.

De immuunrespons op gluten kan wel tot 6 maanden duren…daarom is het van belang dat je wanneer je een glutenvrij dieet wil proberen om je gezondheid te verbeteren, dat je dit dus zeker 6 maanden volhoudt. De respons geldt voor elke keer dat je het eet, het is dus van  belang om gluten volledig te elimineren uit je dieet wanneer je wil herstellen van een auto immuunziekte. ‘Er bestaat geen “80% geen gluten eten en 20% wel”, regel als het gaat om gluten. Als je gluten intolerant bent, heb je 100% gluten-vrij voedsel nodig om verder afbraak van je zenuwstelsel te voorkomen.’

Unearthed-DucksTheseDays-1402-1-web.jpg

Uiteraard is het versterken van je darmflora met probiotica hierin ook zeker aan te raden! Hier kun je meer over het herstellen van je darmflora lezen. Hier vind je voor de liefhebber nog een artikel over gluten in relatie tot PoTs.

Er zijn dus, zoals verteld, voedingsstoffen die ontstekingen verergeren, er zijn er gelukkig ook die ontstekingen helpen bestrijden: olijfolie, groene thee, rauwe chocola, en fijne verse groente en fruit zijn hier voorbeelden van.

Omdat ik helemaal klaar bent met twee keer per dag omvallen, waagde ik mij aan het glutenvrije dieet…

En terwijl ik dapper voor de lunch wintergroente rooster en af en toe laf op een glutenvrije cracker knabbel, besef ik mij ineens dat ik eigenlijk niet eens weet wat een ‘gluut’ is, en waarom zijn die eigenlijk zo slecht? Het is toch een graan?

En dus sloeg ik weer aan het googelen. En stond ik wederom versteld van de wereld… Steeds wanneer ik mij verdiep in voeding, gezondheid of ziekte, verbaas ik me. Hoeveel je moet weten om niet ten prooi te vallen aan al die industrieën die maar geld willen verdienen aan zoveel mogelijk en zo goedkoop mogelijk produceren. Of mensen er nou ziek van worden of niet. Je moet continu zelf blijven nadenken over wat je eet, op je gezicht of in je haar smeert, wat je drinkt en van welk plastic je de drinkbeker van je baby koopt. We leven in een giftige wereld omdat dit blijkbaar rendeert. Zucht. Dus, wat vond ik, toen ik het antwoord zocht op mijn vraag ‘wat zijn gluten’?

Gluten is de naam van een groep eiwitten die, net zoals zetmeel, worden aangetroffen in het endosperm van granen en de producten die ervan worden gemaakt. Het eiwit van tarwe bestaat voor ongeveer 80% uit gluten. (Wikipedia)

Gluten zijn  dus specifiek eiwitten die voorkomen in tarwe, gerst, haver, spelt, kamut en rogge. In combinatie met water vormen gluten een plakkerig bindmiddel dat een populaire hulpstof is voor levensmiddelenfabrikanten.  Gluten vind je daarom behalve in vers brood en pasta ook terug in heel veel andere producten uit de supermarkt, waaronder koekjes, snoep en bier.

Zover niks aan de hand. Waarom zijn ze dan slecht voor je?

Omdat tarwe inmiddels nogal gemanipuleerd is.

Tarwe is door de eeuwen zo gemanipuleerd dat het rendement op de vierkante meter hoger is dan 100 jaar geleden. Zo wordt het economisch aantrekkelijk, het groeit beter, en de productie is winstgevender. Maar of het nu gezonder is? Neu…

Moderne tarwe is dus eigenlijk helemaal geen tarwe. Zodra de landbouwindustrie het overnam om een hogere opbrengst van de oogst te ontwikkelen, werd tarwe zodanig gekruist dat het uiteindelijk volledig verschilde van de oorspronkelijke genetische samenstelling.

Helaas bevat deze nieuwe ‘genetisch gemanipuleerde’ tarwe nieuwe eigenschappen waar ons lichaam niet tegen kan. Er zit door het vele kruisen, meer fytinezuur, zetmeel en gluten in. Maar ook een nieuw eiwit: gliadine. Dit is geen gluten, maar een opiaat. Dat ding verbindt zich aan de opiaat-receptoren in je hersenen, wat bij de meeste mensen de eetlust stimuleert, zodanig dat je 440 calorieën per dag meer eet, 365 dagen per jaar.

En dan last but not least: we zijn opgevoed met het idee dat granen en tarwe gezond voor ons zijn en veel voedingsstoffen bevatten. Maar dit geldt alleen (wanneer ze  al niet genetisch gemanipuleerd zijn) als ze op een bodem rijk aan voedingsstoffen groeien. Helaas gebeurt dit niet vaak meer. De grond die jaar in jaar uit grote hoeveelheden snel groeiende tarwe moet leveren, raakt daardoor snel uitgeput. Ondanks kunstmatige pogingen dit te voorkomen, is aarde er niet voor gemaakt om zo snel en in zulke grote hoeveelheden gezonde gewassen te kunnen leveren. De grond krijgt de kans niet te herstellen.

Omdat wij vooral bewerkte en gemodificeerde tarwesoorten eten blijft er niet veel over van de oorspronkelijke vitamines B, E, foliumzuur, calcium, fosfor, zink, koper, ijzer en vezels. Wat overblijft zijn snelle, makkelijk opneembare koolhydraten die voor veel ellende zorgen.

Tot slot

Hoera, goed nieuws! Wanneer je stopt met het eten van tarwe merk je daar direct de voordelen van! Sommige mensen vinden het fijn dat ze wat afvallen. Ik kreeg direct meer energie. De bekendste ‘meevallers’ zijn het verdwijnen van een opgeblazen buik, vermoeidheid, misselijkheid, gewrichts- en spierpijnen en minder of geen hoofdpijn. Maar op de lange termijn is dus met name van belang dat door het vermijden van tarwe je minder vaak in vuur en vlam staat; de ontstekingen in je lijf zullen afnemen. Met alle positieve gevolgen van dien!

Let er vooral op dat je niet al je graanproducten die je gewend bent te eten vervangt door glutenvrije- of speltproducten. Wanneer je granen zoveel mogelijk uit je dieet weglaat (met name wanneer je met een auto-immuunziekte kampt), dan zie je niet zozeer een gezondheidsverbetering maar een gezondheidstransformatie..

Ik bak tegenwoordig pannekoeken van kikkererwtenmeel of amandelmeel. Gemalen noten zoals amandelen, hazelnoten of walnoten zijn het beste substituut voor meel om koekjes en cakes mee te maken.

Amarant, quinoa en boekweit zijn drie graanachtige zaden die prima geschikt zijn om andere broden dan zuurdesembroden mee te bakken.

Wil je een jus of saus verdikken? Dat kan ook zonder tarwe, gebruik dan aardappelzetmeel, pijlwortelpoeder of tapioca. Dit zijn geschikte verdikkingsmiddelen voor sauzen en jus.

Ik weet dat veel mensen denken (dat deed ik ook) dat glutenvrij eten betekent dat je alleen nog maar op laffe crackers zit te knabbelen en je eten geen smaak meer heeft. Gelukkig is niets minder waar! Roef, mijn zoon, vindt mijn kikker-pannenkoeken heerlijk! En ik merk dat ik niet alleen maar beter ga koken, maar ook dat alles mij beter smaakt. Behalve je kookkunsten gaan blijkbaar ook je smaakpapillen er op vooruit : )

 

th-1.jpeg

Bron: a healthy life, pro-enerchi en De Telegraaf

 

Geef een reactie

